The Empathized Strategy Game

Je eindgebruiker betrekken in je project of innovatieproces is niet altijd makkelijk. Hoeveel mensen ga je interviewen en hoe ga je om met de verwachtingen die je schept door mensen onderdeel te maken van je proces? Deze game begeleid je in het opzetten van een strategie. Het neemt je bij de hand in het opzetten van gedragsonderzoek en bij projectplanning en scope-bepaling.

Functie van het spel
Met het spel willen we overzicht scheppen in hoe je een project van A naar B laat komen. Hoe ga je om met het gedrag van alle betrokken partijen en hoe doe je gedragsonderzoek? Vragen die we door te spelen beantwoorden zijn:

  • Welke stappen zijn nodig? 
  • Wat is er voor nodig om deze stap te kunnen nemen? 
  • Welke stappen vragen meer aandacht? 
  • Welke skills en kennis zijn nodig? 
  • Wat is ieder zijn rol binnen dit overzicht?

Bewust vs. onbewust
Het spel refereert naar het metafoor: ‘het topje van de ijsberg’. Het idee vanuit de psychologie dat 10% van wat we doen bewust is en 90% onbewust. Het spel speelt zich daarom zowel boven als onderwater af. Met het spel willen we dat wat onder water gebeurt inzichtelijk maken voor de mensen boven water.

Boven water gaat over de bewuste kant. De organisatie, het project en de strategie. Dat wat bekend en uitgedacht is. Onder water gaat over de onbewuste kan. De eindgebruiker, de stakeholders, het gedrag van alle deelnemers, de skills die er nodig zijn. Dit is het onbekende, dat wat we moeten uitzoeken en leren.

Spelelementen
Naast procesmatige stappen is het spel opgebouwd uit metaforen om tot de verbeelding te spreken. Elk figuur of onderdeel, zowel boven als onderwater, heeft een betekenis.

Denk aan:
De stroming: Deze kan je van je koers af brengen of hem juist versnellen.
De duiker: Duikt dieper de zee in om meer te leren over wat er zich onder water afspeelt.
De octopus: Leert door met z’n tentakels te voelen, past zich snel aan bij veranderingen.

Het verbeeldende karakter maakt dat de materie sneller te begrijpen is en beter beklijft. Deelnemers gaan in situaties herkennen wanneer ze een duiker zijn, een octopus of wanneer er een dolfijn nodig is.

Hoe speel je het spel
Het spel is in ontwikkeling en is straks zowel offline in de vorm van een trainingsdag te spelen, als in een online variant.

Alvast uitproberen?
Het spel is in ontwikkeling en je kunt meedoen aan de playtest! Geef je op via de knop hieronder. De playtest wordt eind 2020 / begin 2021 gegeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.